PokredzieBannerDlugi

KALENDARIUM

POWIEDZIELI

Zawodnicy od lat jeżdżą z niedoleczonymi urazami. Specyfika naszego sportu jest taka, że w wielu przypadkach można to zrobić bez powodowania zagrożenia. Sam to robiłem jako zawodnik i te mecze wychodziły mi różnie. Kiedy było źle, to też dochodziłem do wniosku, że nigdy więcej, ale i tak startowałem. Naprawdę nie widzę tu idealnego rozwiązania.

Mariusz Staszewski

DSC 8549

Ostatni akcent międzynarodowego żużla AD 2020 za nami. Medale rozdane, w "papierach" się zgadza, a wyszło... jak wyszło. Trochę szkoda, bo pomimo wszelkich krytycznych uwag, ten coroczny wakacyjny tydzień z "żużlowym Mundialem", jakim była rozgrywka o Drużynowy Puchar Świata, darzyliśmy szczególną atencją. To było coś innego od standardowej ligowej "młócki", coś jednoczącego kibiców klubowych, odświętnego. Nowy, wprowadzony trzy lata temu - rzekomo - "dla rozwoju światowego żużla" cykl Speedway of Nations, pomimo iż organizowany już dwukrotnie w Polsce (cóż za zaskoczenie...), nie zdołał do swojego poprzednika nawiązać. Pewnie nikt nie miałby nic przeciwko niemu, gdyby istniał sobie równolegle do klasycznej "drużynówki", jako oficjalne MŚ Par, ale jako impreza wyłaniająca najlepszą żużlową nację globu - tego kibice w swojej masie "nie kupili". A po edycji 2020 raczej długo nie kupią...

Żeby była jasność:

✅Nie deprecjonujemy wysiłku organizatorów - nie wnikając już w to, czyim pomysłem było przejęcie od Anglików bankrutującej idei pt. "SoN 2020 z terminem połowa października", ani od kogo poszły przelewy - dla tych, którzy kilka dni zasuwali umorusani w lubelskim błocie, należą się brawa. Zebrali i wywieźli z toru tyle ton błotnistej mazi, że jeszcze dzień i Wojewódzki Konserwator Zabytków wystąpiłby o zgodę na przeprowadzenie badań. To byłby jedyny deal za który Morris z ekipą nie mógłby zażądać haraczu.

✅Brawa dla Rosjan. O tym, że Emil Sajfutdinow i Artiom Łaguta są zawodnikami absolutnego światowego topu, nie trzeba nikogo przekonywać. Nawet jeśli zmierzymy ich miarą 7. i 8. zawodnika zakończonego właśnie cyklu Grand Prix. Tytuł z pewnością nie dostał się w ręce przypadkowe. A właściwie w nich pozostał, bo Rosjanie w tym składzie wygrywają go od początku istnienia "Nejszynsa".

✅Dla Emila szacunek podwójny, bo swoją nieustępliwą obroną pozycji w wyścigu przeciwko Australijczykom sportowo wszystkim nam "zrobił dzień". A w wielu głowach pojawiła się myśl: - No, skoro Emil tak odważnie pojechał, to zasłużyli. Kończmy to już!

✅Wielkie brawa dla naszych Orłów. Bartosza Zmarzlika - nieomylnego, jak na Mistrza Świata przystało, i Szymona Woźniaka, który nieomylny nie był, ale cechami wolicjonalnymi pokazał coś równie ważnego - na tego zawodnika zawsze będziemy mogli liczyć w perspektywie kolejnych bojów z Orłem na plastronie. Bez obawy, że zamknie manetkę, bo jutro ważny mecz w Gorzowie/Wrocławiu/Zielonej Górze...

✅Gratulacje dla Marka Cieślaka za kolejny medal w bogatym trenerskim dorobku. On też zrobił, co mógł. I przed zawodami, i w trakcie. Zostawił rezerwowego Kuberę na najsłabszych Czechów. Skąd miał wiedzieć, że zawody nie dojadą do końca...

 

Teraz zaś to, co w tych zawodach się nie podobało. Albo wołało wręcz o pomstę do nieba.

⛔Puste trybuny, atmosfera, a w zasadzie jej brak - to się nie podobało. Chyba nikomu. Sport bez kibiców nie ma sensu, a Mistrzostwa Świata bez kibiców - po dwakroć. Owszem, w sobotę fanów być już nie mogło ze względu na wprowadzone dwa dni wcześniej nowe obostrzenia związane z COVID, ale nawet w piątek daleko było do tych 25% widowni,a na klubowej stronie Motoru ogłaszali się głównie chętnie do odsprzedania biletów, nawet poniżej ceny zakupu. Kibice nie są głupi, wbrew zapowiedziom i zachętom na stronach organizatorów, doskonale czuli, co się kroi i kierowali się zdrowym rozsądkiem. Przeczuwając, że z tej imprezy nic dobrego nie wyjdzie. Jak widać, przeczuwali słusznie. Zamiast 44 wyścigów, zobaczyliśmy 14. Hmm, 14 i 95% piętnastego...

⛔Nie było konsekwentnie. Po przerwaniu zawodów jeszcze zanim sędzia Latosiński orzekł, jak "rozliczy" szwedzki upadek w biegu 15, powstało takie wrażenie, że Phil Morris przestraszył się i jak najszybciej chce rozdać te medale, wręczyć puchar, odfajkować całą imprezę i uciec. W czym ten tor w momencie upadku Lindgrena był gorszy niż w poprzednich wyścigach? Dlaczego uniemożliwiał odjechanie kolejnych 6 biegów? Tego nie usłyszeliśmy. Skoro już Morris kazał imprezę zacząć (wbrew opinii wielu zawodników), to musiał brać pod uwagę, że w tych warunkach upadki będą. A skoro zaczął, to jedziemy już do końca, żeby wszyscy mieli równe szanse. A tak... Ponoć menago Kangurów rzucił mu w parkingu, że jest "cienkim Bolkiem". Trudno mu się dziwić.

Już wcześniej tempo rozgrywania tych zawodów budziło niesmak. OK, nie raz i nie dwa widzieliśmy, że w obawie przed deszczem sędzia przyspiesza procedurę, ale tym razem jedni nie zdążyli zjechać z toru, kiedy Morris wyganiał kolejnych pod taśmę. Wszystko w pośpiechu, bez należytej koncentracji. Może także stąd ta plaga taśm u czołowych przecież zawodników świata? Nic dziwnego, że wśród obserwatorów powstało wrażenie, że najważniejsze jest zaliczenie minimalnej liczby wyścigów dopuszczonych kontraktem, by SoN 2002 uznać za odbyty. Cała reszta jest mniej ważna.

⛔Nie było sprawiedliwie. To zarzut główny. I choćby z telewizora padło sto razy "po 14 biegach wszyscy mają równą liczbę startów", to od strony sportowej po równo nie było. Zacznijmy sezon w ekstralidze, jedni niech pojadą u siebie z ROW-em i GKM-em, drudzy na wyjeździe z Lesznem i Gorzowem, po czym go przerwijmy i rozdajmy medale - tak było po równo.

SoN2020

❗Polakom anulowano punkty za wyścig nr 15, wygrany ze Szwecją (kwestia, jak wysoko wygrany - oficjalnie podano 6:3, ale dlaczego 6:3, skoro Lindgren sam się obalił, a Woźniak wyprzedził już składającego się co łuk "w kwadrat" Berntzona?)...

❗W biegu nr 16 Australijczycy mieli jechać z zawodzącymi Brytyjczykami - ten bieg już nie ruszył.

❗W wyścigach 17-21 Australijczycy i Polacy mieli mieć za rywali najsłabszych w zawodach Czechów, Rosjan zaś czekały dwa starcia z walczącymi o medale ekipami Danii i Szwecji. Co więcej, w myśl regulaminu Rosja musiała w końcu desygnować do startu swojego rezerwowego (Sajdullina), którego wcześniej na tor wypuszczono jedynie podczas testowania nawierzchni. Dla Polaków wystawienie Kubery, a dla Australijczyków jego odpowiednika Lidseya, nie stanowiło wielkiego zagrożenia. Ani Kubera, ani Lidsey nie muszą obawiać się starcia z Milíkiem, Krčmářem czy Chlupáčem. Dla Sajdullina jakiekolwiek punkty zdobyte na Madsenie, Birkemose czy Lindgrenie - to byłby już wyczyn nie lada.

* * *

Znowu powróci w mediach temat "bankomatu", jakim Polska jest dla biznesmenów kupujących prawa do najważniejszych czempionatów. Lublin nie jest tu żadnym novum, bo ten "proceder" trwa od lat. Lublin po prostu wyznaczył nową, smutną granicę, bo zapłacił za coś, z czego dochód biletowy wyniósł 0 zł, a promocja i pozytywny PR dla miasta są co najmniej wątpliwe. Chwilę ta dyskusja potrwa, konkluzja będzie brzmieć "oby nigdy więcej"... ale nic się nie zmieni. Chcielibyśmy się mylić, ale raczej nic się nie zmieni. Na tym "samograju" zbyt wiele podmiotów zarabia, zbyt wiele osób czerpie profity. Promotorzy kasujący opłatę, prezydenci miast "kupujący" imprezę swym mieszkańcom, kluby i ich prezesi, załatwiający, by zapłaciło miasto, ale zysk z biletów powędrował do ich kasy, ważni politycy - honorowi patroni, na końcu wreszcie sami kibice, bo raz do roku mają na swoim stadionie coś "wyższego" niż ligę. Mogą się ubrać w narodowe barwy, kupić trąbkę i iść pokibicować naszym... a kto za to płaci, to w pewnym momencie schodzi na dalszy plan.

Za rok będzie to samo.

Korzystanie z linków socialshare lub dodanie komentarza na stronie jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych podanych podczas kontaktu email zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Podanie danych jest dobrowolne. Administratorem podanych przez Pana/Panią danych osobowych jest właściciel strony Jakub Horbaczewski . Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach związanych z udzieleniem odpowiedzi, przedstawieniem oferty usług oraz w celach statystycznych zgodnie z polityką prywatności. Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

KALENDARIUM

POWIEDZIELI

Zawodnicy od lat jeżdżą z niedoleczonymi urazami. Specyfika naszego sportu jest taka, że w wielu przypadkach można to zrobić bez powodowania zagrożenia. Sam to robiłem jako zawodnik i te mecze wychodziły mi różnie. Kiedy było źle, to też dochodziłem do wniosku, że nigdy więcej, ale i tak startowałem. Naprawdę nie widzę tu idealnego rozwiązania.

Mariusz Staszewski

Odwiedź nasze social media

fb ikonkaX ikonkaInstagram ikonka

Typer 2025 - zmierz się z najlepszymi!

NAJBLIŻSZE ZAWODY W TV

 PGE Ekstraliga 2025
1. Orlen Oil Motor Lublin  11 24 +184
2. Betard Sparta Wrocław  11 20 +103
3. PRES Grupa Deweloperska
 10 17 +54
4. Stelmet Falubaz  11 15 -38
5. ZOOLeszcz GKM Grudziądz  11  9 -10
6. Krono-Plast Włókniarz  10  7 -21
7. Stal Gorzów  11  5 -117
8. Innpro ROW Rybnik
 11  4 -155
 Metalkas 2. Ekstraliga 2025
1. Abramczyk Polonia
 11  22 +142
2. FOGO Unia Leszno  10  21 +162
3. Cellfast Wilki Krosno  11  16 +49
4. Texom Stal Rzeszów  11  15 -11
5. Hunters PSŻ
  9   8 -52
6. H.Skrzydlewska Orzeł Łódź
 10   5 -99
7. Autona Unia Tarnów  10   5 -91
8. Moonfin Malesa Ostrów  10   3 -100
Krajowa Liga Żużlowa 2025
1. Ultrapur Start Gniezno
 8  16 +93
2. Wybrzeże Gdańsk
 8
 16 +86
3. Pronergy Polonia Piła  9
 14 +58
4. Optibet Lokomotiv  9
 12 +1
5. Trans MF Landshut Devils  9  8 -34
6. Speedway Kraków  10  4 -160
7. OK Kolejarz Opole  9 2 -144

Klasyfikacja SGP 2025 (po 7/10 rund)

1.   Bartosz Zmarzlik
131
2.   Brady Kurtz
122
3.   Fredrik Lindgren
99
4.   Daniel Bewley 97
5.   Jack Holder 86
6. Łotwa duża  Andrzej Lebiediew 59
7.   Max Fricke
59
8.   Robert Lambert 57
9.   Dominik Kubera 51
10. Czechy duzaFlaga  Jan Kvěch 49
11. Mikkel Michelsen 48
12. Anders Thomsen
45
13. Jason Doyle
39
14. Martin Vaculík 39
15. flaga niemiec Kai Huckenbeck 32
16. Leon Madsen 16

PARTNERZY

kibic-zuzla logozuzlowefotki-logo
WszystkoCzarne blog

Pomóż kontuzjowanym

KamilCieślar
DW43