KALENDARIUM

POWIEDZIELI

- Kiedy był telefon ws. Memoriału?
- Jakoś w sobotę wieczorem
- To nie było wątpliwości? Chciałeś przyjechać?
- No jak trzeba ratować Gorzów, to zawsze chętnie przyjeżdżam

Grzegorz Walasek dla Radia Gorzów

630x120 baner speedway

Mitas oponyOstatnio przypomniała mi się bajka o gnomach - rabusiach, które ni stąd, ni zowąd, pojawiały się w okolicy i zabierały wszystko, co znajdowało się w zasięgu ich rąk. Oczywiście przedstawiciele PZM niczego sobie nie zawłaszczali, natomiast wyobrażam sobie szanownych delegatów w parku maszyn, kiedy podchodzą do poszczególnych boksów i słychać znane z popularnego programu o złomiarzach okrzyki: - Panie Edku, Anlas! - Jak Anlas to zabieramy, Januszku!


Tak czy owak, trzeba przyznać, że związek specjalnie nie spieszył się z kontrolą ogumienia na
taką skalę. Być może czekano na wyższe temperatury powietrza, wszak wiadomo, że zbieracze również wolą cieplejszą aurę, rzecz jasna z całym szacunkiem dla wszystkich parających się tym zajęciem, bo nie mam tutaj zamiaru nikomu uwłaczać.

Jak pewnie większość fanów naszego kochanego speedwaya wie, podczas ostatniej kolejki PGE Ekstraligi wszystkie opony tureckiego producenta po odbytych zawodach zostały zabrane do kontroli przez osoby oddelegowane z ramienia PZM. Jak informował Leszek Demski, będą one teraz sprawdzane w warunkach laboratoryjnych. Należy tutaj również nadmienić, że pobierano także próbki metanolu na każdym ze stadionów. Ze sprawdzeniem tych drugich problem jest zdecydowanie mniejszy niż ze znalezieniem laboratorium dla opon (w tym oficjalnym FIM-owskim, jak zdążyły już podać media, kolejka jest taka, że wyniki byłyby w okolicach 20 sierpnia).

Wracając do opon – przekroczyliśmy półmetek sezonu, wyobraźmy sobie, że jesteśmy działaczem związkowym, siadamy pod parasolem w swoim ogrodzie w ciepły dzień i myślimy – ale dziś grzeje, jak nic w cieniu ze 20 stopni... coś jest na rzeczy z tymi oponami, a jeszcze chwila i play-offy... To może jakaś kontrola?

Te 20 stopni Celsjusza jest tutaj kluczowe, bo oto wiemy, a przynajmniej tak informuje szef sędziów, że opona powinna leżeć w laboratorium 24 godziny w tej właśnie temperaturze i utrzymywać właściwe parametry twardości określone homologacją. Jednak teraz ogumienie ma być sprawdzane w temperaturze wyższej, czyli 27-28 stopni, co ma dać istotną informację – czy kiedy jakiś Pan Andrzej przyjeżdża na mecz i jest ciepło, wręcz upalnie, i czy jak on te opony przypadkowo położy w nasłonecznionym miejscu, czy ta właśnie opona nie zrobi się bardziej miękka (a może inaczej - nie zrobi się bardziej miękka niż przewidują to przepisy). Co ma wpływ na przyczepność. Co ma wpływa na prędkość. A w efekcie na trasie powstaje wrażenie, że zawodnikowi niesamowicie "żre".

Anlas 2021


Nie wiem, nie
znam się. Natomiast ostatnio słychać głosy z F1, a więc sportu w którym opony odgrywają kluczową rolę, że są pewne regulacje dotyczące ciśnienia w oponach i że to ciśnienie jest mierzone przed ogrzewaniem opon kocami i że wprowadzono wytyczne dotyczące temperatury ogrzewania, ponieważ ciśnienie w oponach po ogrzaniu nieregulaminowo zmniejszało się, przez co opona miała lepszą przyczepność, a co za tym idzie robiła się bardziej miękka, a dalej szybciej się zużywała. Tak więc można domniemywać, że w żużlu może być podobnie. Aczkolwiek wydaje mi się, że opony czeskiego producenta powinny również zostać sprawdzone w wyższej temperaturze i nie powinno się zakładać z góry, że tam wszystko jest w porządku. Bo za chwilę możemy mieć podobne tricki.

Swoją drogą, opona ma trzymać parametry we wcześniej wymienionych 20 stopniach i zapewne takowe posiada, skoro otrzymała homologację, ale co się dzieje dalej? Inna para kaloszy...

Pytanie z zupełnie innej beczki – czy jeśli już robicie takie kontrole, Panowie z PZM, to nie trochę za późno? Czy kontrola jest po to, żeby pokazać, że jest? Wielu zawodników nie wiązało się kontraktem sponsorskim z jednym producentem, ponieważ pomni wydarzeń sprzed roku czekali na to, co się wydarzy i zachodzili w głowę – czy jak będzie ciepło i tor będzie twardy to może wtedy Mitas? A jak będzie mokro to może Anlas? A może odwrotnie? Czekali wespół w zespół z kierownictwem związku.


Gnomy rabusie na końcu bajki oddawały wszystko to, co wcześniej zabrały i wszyscy - oczywiście - "żyli długo i szczęśliwie". Mam nadzieję, że i u nas po ostatnich zabiegach działu controllingu wszyscy również będą uśmiechnięci i zadowoleni, a niejeden
zawodnik do pary z mechanikiem umości się na słoneczku w towarzystwie opon swojego ulubionego producenta. I bez nerwowego zerkania na termometr.


Przemysław Owczarek

Korzystanie z linków socialshare lub dodanie komentarza na stronie jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych podanych podczas kontaktu email zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Podanie danych jest dobrowolne. Administratorem podanych przez Pana/Panią danych osobowych jest właściciel strony Jakub Horbaczewski . Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach związanych z udzieleniem odpowiedzi, przedstawieniem oferty usług oraz w celach statystycznych zgodnie z polityką prywatności. Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

KALENDARIUM

POWIEDZIELI

- Kiedy był telefon ws. Memoriału?
- Jakoś w sobotę wieczorem
- To nie było wątpliwości? Chciałeś przyjechać?
- No jak trzeba ratować Gorzów, to zawsze chętnie przyjeżdżam

Grzegorz Walasek dla Radia Gorzów

NAJBLIŻSZE ZAWODY W TV

 PGE Ekstraliga 2021
1. Betard Sparta Wrocław
11
21
+139
2. Moje Bermudy Stal Gorzów 11 20 +59
3. Motor Lublin
11 17 +25
4. Fogo Unia Leszno 11 14 +24
5. Eltrox Włókniarz Cz-wa 11 14 +14
6. eWinner Apator Toruń
11 7 -46
7. Marwis.pl Falubaz Z.G.
11 6 -96
8. ZOOLeszcz DPV Logistic GKM 11 5 -119
 eWinner 1. Liga 2021
1. Arged Malesa TŻ Ostrovia
12 20 +96
2. ROW Rybnik 12 19 +71
3. Cellfast Wilki Krosno 12 19 +40
4. Abramczyk Polonia Bdg. 12 17 +83
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12 17 +11
6. Orzeł Łódź 12 13 -20
7. Aforti Start Gniezno 12 11 -42
8. Unia Tarnów 12 0 -239
2. Liga Żużlowa 2021
1. OK Bedmet Kolejarz Opole
 9 18 +161
2. Metalika Recycling Kolejarz  7 14 +37
3. Optibet Lokomotiv Daugavpils  7 12 +67
4. Trans MF Landshut Devils  8 7 +17
5. 7R Stolaro Stal Rzeszów  8 7 -43
6. SpecHouse PSŻ Poznań  9 6 -63
7. MSC Wölfe Wittstock  8 0 -196
 Klasyfikacja końcowa Grand Prix 2020
1. flaga Polski Bartosz Zmarzlik
133
2. flaga UK Tai Woffinden
117
3. flaga Szwecji Fredrik Lindgren
117
4. flaga Polski Maciej Janowski
107
5. flaga Danii Leon Madsen
89
6. flaga Australii Jason Doyle
87
7. flaga Rosji Artiom Łaguta
84
8. flaga Rosji Emil Sajfutdinow
81
9. SVK Martin Vaculík
78
10. flaga Australii Max Fricke 64
11. flaga Słowenii Matej Žagar 46
12. flaga Polski Patryk Dudek
39
13. flaga Danii Niels Kristian Iversen
32
14. flaga Danii Mikkel Michelsen 32
15. flaga Szwecji Antonio Lindbaeck
22

PARTNERZY

kibic-zuzla logozuzlowefotki-logo
WszystkoCzarne blog

Pomóż kontuzjowanym

KamilCieślar
DW43